بررسی ویژگی های طرح، نقش و رنگ در کاشی های ترکمانان قراقویونلو در ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
- نویسنده نوا مطمین
- استاد راهنما محمد خزایی صمد نجارپور جباری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
اقوام ترکمان، بین قرون پنجم تا هفتم هجری از نواحی اطراف ماوراء النهر وارد ایران شده و پس از مدتی در نواحی اطراف دریاچه وان در ترکیه امروزی سکنی گزیدند. اینان پس از چندی قلمرو خود را گسترش داد و به بخشی از غرب ایران و شرق آناتولی دست یافتند. در اوایل قرن نهم هجری ترکمانان قراقویونلو با گسترش نواحی تحت امر خود حکومت مستقلی به مرکزیت تبریز شکل دادند که تا زمان مرگ حسنعلی آخرین حاکم آنان در 873 هـ. ادامه یافت ودر دهه 860 هـ . تا هرات پیش رفته و جهانشاه، مقتدرترین حاکمشان در هرات به تخت نشست. ترکمانان قراقویونلو در دو هنر نگارگری و معماری آثار ارزنده ای از خود بجای گذاشتند و گرایش های مدهبی آنان به تشیع در این آثار نمود یافته است. از منظر تحولات رخ داده در جهان اسلام، قرن نهم هجری، اهمیت ویژه ای دارد. در این قرن گرایشهای نوین در تصوف ظهور پیدا کرده و تشیع بدان نفوذ فراوان یافته است. از منظر تاریخی، در این قرن ترکان عثمانی موفق به فتح قسطنطنیه شده و حکومت هزار و صد ساله بیزانس را ساقط کردند و از طرفی در همین قرن تیمور، فاتح بزرگ آسیا در ماوراء النهر ظهور کرده و تا اراضی آناتولی را در سیطره خود گرفت. در چنین اوضاعی بود که آناتولی شرقی حد مرز دو حکومت عثمانی و تیموری مکانی امن برای رشد و تبلیغ اندیشه های صوفیانه و رشد فرق جدید بود. احترام حکام به مشایخ صوفیه نیز منجر به افزایش مقام و قدرت آنان می شد. با توجه به این مقدمه در این پایان نامه به بررسی هنر تزیین کاشی در معماری قراقویونلوها پرداخته شده است. هدف از آن بررسی دقیق آثار کاشی قراقویونلوها از نظر طرح، نقش و رنگ بوده است. چرا که تاکنون این آثار در دسته آثار هنر تیموری طبفه بندی می شدند. با توجه به تحولات دینی، اجتماعی و تاریخی قرن نهم ابتدا تاریخ و جغرافیای ترکمانان قراقویونلو به اختصار بیان شده است و سپس مهمترین تحولات و مهمترین اندیشه های دینی قرن نهم هجری مورد بررسی و کاوش قرار گرفته اند، چرا که این تحولات نمودهایی در هنر این دوره می توانست داشته باشد. آنگاه به معرفی و تجزیه و تحلیل آثار هنر کاشیکاری ترکمان قراقویونلو از منظر نقش رنگ و طرح و نیز شیوه های رایج کاشیکاری پرداخته شده است. تعداد این آثار زیاد نبوده و انگشت شمار است اما از کیفیتی بی نظیر برخوردارند. مسجد کبود تبریز به عنوان مهمترین اثر به جای مانده ار آنان جایگاه ویژه ای در کاشیکاری ایران دارد. چه از نظر فنی که حاوی ظریفترین آثار کاشی معرق بوده و نیز تنوع زیبایی از انواع کاشی را در خود جای داده است، و چه از منظر طرح و نقش که حاوی مفاهیمی جالب توجه بوده و به لحاظ ارزشهای هنری نیز مقامی بالا دارد. آثاری از اندیشه های حروفیان که آذربایجان مهمترین مرکز فعالیت آنان بوده، در این مسجد دیده می شود. همزمانی کتیبه های شیعی و سنی در آن، علیرغم شیعه بودن قراقویونلوها و کشف و قرائت دو کتیبه در سردر مسجد توسط نگارنده مبنی بر نماز جمعه و جماعت، جامع بودن آن و برگزاری نماز جمعه در آن را اثبات می کند و این مسأله مهمترین توجیه در همزمانی کتیبه های شیعه و سنی در آن است، چرا که مردم تبریز در قرن نهم هجری دارای مذهب اهل تسنن بودند. پس از استخراج و قرائت کتیبه ها، نقوش هندسی ترسیم، بررسی، و تحلیل ومفاهیم برخی از آنان ارائه شده است. همچنین در این پایان نامه نقوش گیاهی و نیز مسأله طرح و طراحی در کاشیکاری این مسجد بررسی و تحلیل شده اند. بنای زیارتی درب امام در اصفهان دومین اثر مورد بررسی نگارنده در این پایان نامه است که به همان روش بررسی مسجد کبود، تجزیه و تحلیل شده است. پس از سیل سال 860 هـ . ق. در یزد بناهای آن توسط جهانشاه مرمت شده اند که این آثار نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. در نهایت نگارنده با توجه به گرایش تحصیلی خود مبادرت به ساخت دو اثر با الهام از طرحهای مسجد کبود تبریز کرده است.
منابع مشابه
مشروعیت سیاسی در رویکردهای مذهبی حکومت ترکمانان قراقویونلو و آققویونلو
در فاصله هجوم مغولان و فروپاشی خلافت بغداد تا ظهور حکومت صفوی، همچنانکه سازمان سیاسی، ماهیت و شکل ساختاری پیشین خود را ازدست داد، مذهب رسمی این دستگاه نیز دچار بحران عمیقی شد و در پروسهای نوین، نفوذ آن بهلحاظ پدیدایی بستری جدید، هم در گستره اجتماعی و هم سیاسی کاهش یافت. در تقابل با مذهب تسنن، بهتدریج تشیع و نحلههای تصوف مجال رشد یافتند و از نفوذ اجتماعی گستردهای بهرهمند شدند و بر همین اس...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملبررسی طرح و نقش های کاشی های هفت رنگ دوره صفویه در اصفهان
کاشی کاری هنریست، که همراه و همگام با معماری نام و آوازه دارد. با توجه به اهمیت معماری و احداث روز افزون بناهای مذهبی و غیر مذهبی در دوره صفویه، معماران بر آن شدند که در تزئین بناهای گوناگون از شیوه تزئینی کاشی هفت رنگ بهره گیرند. کاشی هفت رنگ این قابلیت را داراست که میدان هنر نمایی برای استادان و نقاشان را به نحوی فراهم کند و هنرمندان توانستند از محدودیت اشکال هندسی رهایی یافته و مناظر مختلف ر...
15 صفحه اولبررسی تطبیقی طرح و رنگ در طناب های (مالبندهای) عشایری ایل های بختیاری و قشقایی
طناب های عشایری ایران یکی از انواع بافته های عشایری است که دارای انواع مختلف بوده و دارای کاربردهای مصرفی و تزئینی است. اقوام مختلف ایران هر یک به نحوی انواع مختلفی از طناب ها را بر اساس سبک منطقه ای، زیبا شناسی قومی و ویژگی های فرهنگی و اعتقادی خود ارائه داده اند. در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه ای و میدانی نقاط اشتراک و افتراق طناب های عشایری دو ایل بختیاری و قشقایی مورد بررسی قر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023